W piątek, 11 października pojedziemy pociągiem bezpośrednio do Lublina przez wyremontowany most na Sanie i ostatni przebudowywany odcinek Stalowa Wola Rozwadów – Zaklików. Pasażerowie skorzystają z odnowionych peronów w Lipie, Kępie i Pilchowie. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 432 mln zł z programu POPW zapewni szybszy przejazd z Lubelszczyzny na Podkarpacie.
Na zmodernizowaną linię między Zaklikowem a Stalową Wolą Rozwadowem w piątek,
11 października wrócą pociągi regionalne. Skończą się przesiadki do autobusów komunikacji zastępczej. Pociągi będą też kursowały na całej trasie ze Stalowej Woli do Lublina. Czas podróży ze stolicy Lubelszczyzny na Podkarpacie skróci się o około 15 minut
z ok. 1 godz. 55 minut do 1 godz. 40 minut.
– Modernizacja linii z Lublina do Stalowej Woli Rozwadowa to inwestycja, która rozszerza dostępność komunikacyjną mieszkańców regionu i powiatów. Lepsza i sprawniejsza kolej to ułatwienie codziennych dojazdów do szkół i do pracy oraz zwiększenie możliwości gospodarki i atrakcyjności województwa. Podjęliśmy walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Będzie ona kontynuowana. Mamy szansę na podniesienie mobilności społecznej – powiedział Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Lepszy komfort obsługi na trasie Lublin – Stalowa Wola Rozwadów zapewni
16 zmodernizowanych stacji i przystanków: Krężnica Jara, Majdan, Niedrzwica Kościelna, Leśniczówka, Wilkołaz Wieś, Pułankowice, Kraśnik, Szastarka, Polichna Kraśnicka, Rzeczyca Kolonia, Rzeczyca, Potok Kraśnicki, Zaklików, Lipa, Kępa, Pilchów i Stalowa Wola Rozwadów. Nowe perony są dobrze oświetlone i wyposażone w ławki i wiaty. Przygotowano czytelne oznakowanie oraz informację pasażerską. Wszystkie obiekty są wyższe, ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pociągu oraz dostosowane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach inwestycji Krajowego Programu Kolejowego zwiększają komfort obsługi podróżnych na dziesiątkach peronów we wszystkich województwach. Również na linii Lublin – Stalowa Wola zdecydowanie poprawiają warunki dostępu do pociągów na 16 zmodernizowanych stacjach i przystankach. Wraz ze skróceniem czasu podróży będzie to atrakcyjna oferta przejazdów między województwem lubelskim i podkarpackim – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Między Zaklikowem a Stalową Wolą budowane są jeszcze dwa dodatkowe przystanki: Zaklików Miasto i Stalowa Wola Charzewice, które zapewnią lepszy dostęp do kolei. Perony wyposażone w ławki i wiaty oraz oznakowanie, zostaną oddane do użytku w grudniu br.
Na całej trasie sprawne prowadzenie pociągów umożliwią nowe komputerowe urządzenia
w Lokalnym Centrum Sterowania (LCS) w Szastarce. Projekt rozszerzono też o budowę Lokalnego Centrum Sterowania w Stalowej Woli Rozwadowie.
Zaklików – Stalowa Wola Rozwadów – kolejny etap prac
Na odcinku Zaklików – Stalowa Wola Rozwadów zmodernizowano już 22 km toru oraz
14 rozjazdów. Na stacji w Lipie oraz przystankach w Kępie i Pilchowie powstały nowe, wygodne perony wyposażone w ławki, wiaty i tablice z rozkładami jazdy.
Wszystkie perony zostały wyposażone w pochylnie, dostosowane do potrzeb osób
o ograniczonych możliwościach poruszania się. Większy komfort obsługi zapewni czytelne oznakowanie i lepsze oświetlenie.
Sprawnie pociągiem przez trzystumetrowy most na Sanie
W ramach prac na odcinku Zaklików – Stalowa Wola Rozwadówwyremontowano 300-metrowy trójprzęsłowy most kolejowy na Sanie w Kępie Rzeczyckiej. Wzmocnione zostały stalowe przęsła kratownicowe oraz betonowe podpory. Ułożono nowe szyny i podkłady. Postępuje montaż sieci trakcyjnej. Remontprzeprawy zapewni bezpieczniejszy przejazd większej liczby składów. Po elektryfikacji odnowiona konstrukcja umożliwi podniesienie prędkości pociągów
z 80 km/h do 120 km/h.
Sprawny przejazd na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów to efekt modernizacji
ok. 105 km toru oraz 60 nowych rozjazdów. Dla elektryfikacji ustawiono ponad 1800 słupów sieci trakcyjnej. Trwa budowa 5 nowych podstacji trakcyjnych w Lublinie, Niedrzwicy, Pułankowicach, Polichnie i Zaklikowie. Zakończono remont podstacji w Stalowej Woli Rozwadowie. Przebudowano 70 obiektów inżynieryjnych oraz 75 przejazdów kolejowo-drogowych.
Modernizacja trasy Stalowa Wola Rozwadów – Lublin zwiększy możliwości podróży w ruchu regionalnym oraz dalekobieżnym. Po zakończeniu wszystkich prac czas przejazdu w relacji
Lublin – Stalowa Wola skróci się o ok. 20 min z ok. 1h 45 min do ok. 1h 25 min dla pociągów regionalnych oraz o ok. 15 min z ok. 1 h 20 min do ok. 1 h 05 min dla pociągów międzyregionalnych. Zakończenie inwestycji będzie w 2020 roku po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń na eksploatację urządzeń zasilania i sieci trakcyjnej.
Wartość projektu „Prace na liniach kolejowych 68, 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów” to 432,5 mln zł netto, dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (POPW) to 311,9 mln zł.