12.08.2019

Olsztyn Główny zmieni swoje oblicze!

PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i podpisały umowę z wykonawcą, który zaprojektuje budowę nowego dworca oraz modernizację peronów na stacji Olsztyn Główny. Celem inwestycji jest stworzenie bardziej funkcjonalnego kompleksu, pozbawionego barier architektonicznych, a także odpowiadającego współczesnym oraz przyszłym oczekiwaniom podróżnych i mieszkańców miasta.

Będzie nowy dworzec!

Planowana budowa nowego Dworca Głównego w Olsztynie to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych przez Polskie Koleje Państwowe S.A. Dzięki niej mieszkańcy miasta oraz turyści odwiedzający Warmię i Mazury będą mogli korzystać z nowoczesnego, pozbawionego barier architektonicznych dworca kolejowego. Projektowany budynek będzie w pełni przystosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności, czyli pasażerów z niepełnosprawnościami, podróżujących z małymi dziećmi czy z większymi bagażami. Budowa nowego obiektu pozwoli nie tylko poprawić komfort pasażerów kolei, ale umożliwi także połączenie dworca z dzielnicą Zatorze, ułatwiając pieszym poruszanie się po mieście. Koncepcja ta nie mogłaby zostać zrealizowana w przypadku pozostawienia starego budynku dworca – w dotychczasowej lokalizacji i obecnym kształcie.

– Planowana przez kolejarzy i długo wyczekiwana przez mieszkańców Olsztyna inwestycja bardzo dobrze wpisuje się w politykę rządu w obszarze rozwoju transportu. Jej podstawą jest zapewnienie równego dostępu do nowoczesnej infrastruktury kolejowej i drogowej wszystkim mieszkańcom Polski. Dzięki rządowym programom eliminowane są dysproporcje pomiędzy poszczególnymi regionami. Wybór projektanta to kolejny ważny krok umożliwiający budowę nowoczesnego dworca i kompleksową modernizację najważniejszej stacji kolejowej w regionie. W województwie warmińsko-mazurskim do 2023 roku zainwestujemy w infrastrukturę kolejową kwotę 3,7 mld zł oraz zmodernizujemy 6 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

– To dobra i od dawna oczekiwana decyzja. Dworzec Główny w Olsztynie przestanie wreszcie straszyć olsztyniaków oraz gości z Polski czy z zagranicy. W swym obecnym kształcie nie był dobrą wizytówką stolicy regionu. Cieszę się, że powstanie nowoczesny, pozbawiony barier architektonicznych obiekt niezmiernie ważny dla infrastruktury kolejowej i miejskiej Olsztyna. Poprawi się również komunikacja z Zatorzem, gdyż dworzec zostanie połączony specjalnym przejściem właśnie z tą dzielnicą naszego miasta. Widzę w tej inwestycji same plusy. Mam nadzieję, że już niedługo z przyjemnością będziemy tu przychodzić, aby powitać naszych gości – powiedział Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.

PKP S.A. planuje, aby na nowym dworcu znalazły się m.in. kasy biletowe, ogrzewana poczekalnia, ogólnodostępne toalety oraz pomieszczenia, w którym będą mogły funkcjonować punkty handlowo-usługowe. Co ważne, przestrzeń przewidziana do obsługi pasażerów nie ulegnie zmniejszeniu. Przy założeniu, że kolejne etapy inwestycji będą przebiegały zgodnie z harmonogramem, oddanie dworca do użytku powinno nastąpić w 2022 roku. Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków zachowane zostaną zabytkowe elementy dworca – mozaika wewnątrz budynku oraz przestrzenny napis „DWORZEC KOLEJOWY” umieszczony na zewnątrz obiektu.

– Wybór projektanta budowy dworca i przebudowy olsztyńskiej stacji to ważny etap realizowanej przez PKP S.A. inwestycji: jednej z najważniejszych spośród prawie 200. Wartym podkreślenia jest fakt, że skorelowaliśmy swoje działania z planami zarządcy infrastruktury, czyli spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dzięki temu pasażerowie w tym samym czasie będą mogli odczuwać poprawę komfortu korzystania z kolei: nowego dworca, zmodernizowanych peronów i przejść umożliwiających wygodne poruszanie się po stacji – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

Stacja bardziej funkcjonalna i wygodna

Duże zmiany będą również na stacji Olsztyn Główny. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaplanowały przebudowę torów, rozjazdów i peronów.

– Dzięki planowanej inwestycji pasażerowie zyskają oczekiwany standard obsługi. Wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co zapewni wygodny dostęp do pociągów. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dzięki nowym urządzeniom nagłaśniającym oraz montażowi wyświetlaczy podróżni zyskają wyczerpującą informację o przyjazdach i odjazdach pociągów. Wyższy poziom bezpieczeństwa będzie m.in. po zamontowaniu monitoringu. Poruszanie się po peronach, także o zmroku, ułatwi nowe oświetlenie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadbają również o historyczne aspekty stacji. Odnowione będą zabytkowe wiaty na peronach – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Jednym z celów inwestycji będzie zapewnienie dostępu na perony również od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. Mieszkańcy olsztyńskiego osiedla Zatorze zyskają komfortowe i dostosowane do potrzeb osób o ograniczanych możliwościach poruszania się dojście na stację. Rozważane są dwa rozwiązania – budowa kładki lub budowa nowego przejścia pod torami zgodnego z aktualnie obowiązującymi normami i przepisami. Na etapie opracowania dokumentacji projektowej zostanie wybrany ostateczny wariant inwestycji. Projektant, na podstawie przeprowadzonych analiz, przedstawi szczegółowe rozwiązania techniczne.

Wymiana torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji zapewni większe możliwości sprawnego prowadzenia ruchu. O bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba nowa nastawnia. Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Szacunkowa wartość projektu przebudowy stacji Olsztyn Główny to około 100 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 rok.

Zarówno budowa nowego dworca kolejowego, jak i przebudowa stacji obejmująca m.in. modernizację peronów i torów, zostaną dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Prace projektowe o wartości 7,786 mln zł wykona firma TPF sp. z o.o. Szacunkowa wartość inwestycji PKP S.A. (budowa dworca) to ponad 32 mln zł, a modernizacji stacji planowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to 100 mln zł.

Galeria

udostępnij drukuj