O inwestycji

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (POPW) realizują inwestycje kolejowe zlokalizowane w pięciu województwach na obszarze Polski wschodniej: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, świętokrzyskim i podkarpackim.

Z perspektywy finansowej 2014 – 2020 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizowały inwestycje na następujących odcinkach:

  • Lublin – Stalowa Wola Rozwadów,
  • Skarżysko Kamienna – Sandomierz,
  • granica województwa podlaskiego– Czeremcha – Hajnówka,
  • Białystok – Bielsk Podlaski,
  • Lewki – Hajnówka,
  • Działdowo – Olsztyn,
  • Szczytno – Ełk.

Inwestycje mają kluczowe znaczenie dla komunikacji regionalnej i międzyregionalnej na wschodzie Polski. Prace modernizacyjne zwiększyły dostęp do kolei mieszkańców i turystów, poprawiły komfort podróży pociągiem, zwiększyły poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowo-drogowym oraz skróciły czas przejazdu pociągiem. Działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. prowadzone w ramach POPW poprawiają także atrakcyjność regionów oraz zmniejszają poziom wykluczenia komunikacyjnego w kraju.

Kontynuację Programu Operacyjnego Polska Wschodnia stanowi Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW) na lata 2021 – 2027. Z programu skorzysta 5 dotychczasowych województw: lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie oraz – co jest nowością – część województwa mazowieckiego (bez Warszawy i 9-ciu otaczających ją powiatów), tzw. region statystyczny mazowiecki regionalny.


Zakres projektu

Dla perspektywy 2014 2020 prace obejmowały następujące odcinki linii kolejowych:

  • Linia kolejowa nr 25 na odcinku: Skarżysko-Kamienna – Sandomierz (prace zostały zakończone)
  • Linia kolejowa nr 31 na odcinku: granica województwa – Czeremcha – Hajnówka (prace zostały zakończone)
  • Linia kolejowa nr 32 na odcinku: Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki) (prace zostały zakończone)
  • Linia kolejowa nr 52 na odcinku: Lewki – Hajnówka (prace zostały zakończone)
  • Linie kolejowe nr 68, 565 na odcinku: Lublin – Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją (prace zostały zakończone)
  • Linia kolejowa nr 216 na odcinku: Działdowo – Olsztyn (trwają prace przy budowie stacji Olsztyn Główny)
  • Linia kolejowa nr 219 na odcinku: Szczytno – Ełk (prace zostały zakończone)

Odcinki objęte projektem zostały kompleksowo przebudowane i dostosowane do lepszej obsługi pasażerów. Nowe tory, wymienione rozjazdy oraz przebudowane obiekty inżynieryjne zapewniają szybszy i sprawniejszy przejazd pociągów. Wygodne perony wyposażone w nowoczesną infrastrukturę zapewniają pasażerom komfort podróżowania koleją. Obiekty zostały dostosowane do obsługi wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Na zrewitalizowanych odcinkach linii kolejowych zwiększyła się przepustowość a pociągi jeżdżą szybciej (w zależności od odcinka pociągi pasażerskie jeżdżą z maksymalną prędkością między 100 a 140 km/h).

W ramach prac zabudowano nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym, zapewniający wyższy poziom bezpieczeństwa. Płynność ruchu kolejowego i samochodowego wzrosła dzięki budowie nowych i modernizacji istniejących przejazdów kolejowo-drogowych.


Korzyści z inwestycji

  • stacje i przystanki dostępne dla wszystkich podróżnych,
  • skrócenie czasu podróży,
  • przywrócenie regularnych połączeń na nieczynnych odcinkach linii kolejowych,
  • lepszy dostęp do kolei w regionach, dzięki budowie 9 nowych przystanków kolejowych,
  • ułatwienie mieszkańcom poszczególnych województw dojazdu koleją – np. do pracy czy szkoły,
  • poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowo-drogowym,
  • zwiększenie przepustowości linii kolejowych – możliwość uruchomienia większej ilości pociągów,
  • bardziej opłacalny i efektywny przewóz towarów,
  • rozwój gospodarczy i wzrost atrakcyjności regionów,
  • zmniejszenie poziomu wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców wschodniej części kraju.