Pasażerowie będą wygodniej korzystać ze stacji Olsztyn Główny dzięki nowym peronom windom i schodom ruchomym. Po renowacji zachowane zostaną zabytkowe wiaty. Przedłużenie przejścia podziemnego ułatwi dostęp do kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają przebudowę stacji. Inwestycja warta prawie 400 mln zł na jest współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Rozpoczęła się przebudowa stacji Olsztyn Główny. Przed budową nowych peronów, które będą wyposażone w windy i schody ruchome, zdemontowane będą stare konstrukcje. Rozbierane są tory: szyny i podkłady. Prace przy peronach zaczną się od peronu nr 4. Wykonawca zabezpieczy zabytkowe wiaty na peronie nr 2 i 4. Na budowie wykorzystywane jest kilkadziesiąt specjalistycznych maszyn. W pracach uczestniczy około 130 pracowników.
Pomimo szerokiego zakresu prac utrzymany jest dostęp do pociągów.
– Modernizacja stacji Olsztyn Główny oznacza dla pasażerów oczekiwany komfort obsługi. Dzięki windom i schodom ruchomym perony będą dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Czytelne oznakowanie oraz pełna informacja wizualna i głosowa ułatwią orientację w podróży. Olsztyn Główny to kolejna stacja, którą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują dzięki wykorzystaniu środków unijnych i budżetowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszy dostęp na perony. Ułatwieniem będą windy na każdy z peronów oraz schody ruchome. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Zabytkowe wiaty zostaną poddane renowacji. PLK zadbają aby został zachowany ich historyczny charakter.
Dodatkowy dostęp na perony od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. PLK wybudują nowe przejście podziemne o długości 140 metrów – o 100 metrów dłuższe niż obecne. Dzięki temu również mieszkańcy osiedla Zatorze zyskają wygodne dojście – dostosowane do potrzeb osób o ograniczanych możliwościach poruszania się. Przejście będzie szersze oraz wyższe.
Zwiększy się możliwości sprawnego prowadzenia ruchu na stacji dzięki wymianie ok. 30 km torów, 116 rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Docelowo o bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba Lokalne Centrum Sterowania w Olsztynie. Inwestycja – dzięki zwiększeniu atrakcyjności kolei, korzystnie wpłynie na gospodarczą atrakcyjność regionu.
Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Ponad 80-kilometrowa trasa została przez PLK przystosowana do szybszych i wygodniejszych podróży pociągami. Zwiększyła się dostępność do kolei dzięki przebudowie wszystkich stacji i przystanków na linii.
Wartość przebudowy stacji Olsztyn Główny to 382,1 mln zł netto. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 roku. Przebudowa stacji jest dofinansowana w wysokości 126,8 mln zł z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.